Tehdään mahdottomasta mahdollista

Tehdään mahdottomasta mahdollista

Tehdään mahdottomasta mahdollista

Me suomalaiset toteamme usein, että eihän meidän kannata ja mahdollisuudet ovat niin pieniä. Emme luota osaamiseemme, ja jos luotamme, niin emme osaa markkinoida itseämme ja tuotteitamme. Tämä näin kärjistetysti. Huolissaan voimme olla myös siitä, että yrittäjyys ei selvitysten mukaan enää kiinnosta samalla tavalla kuin monissa muissa maissa. Ehkä olemme tottuneet liian hyvään ja saamaan asioita yhteiskunnalta ilmaisesti, joten yrittäjyyden riskien ottaminen ei houkuta. Elämme turvayhteiskunnassa, mikä huolestuttavasti veltostaa meitä.

Vierailin vast’ikään Yhdistyneissä arabiemiraateissa, josta on lyhyessä ajassa tullut maailman taloudellisesti nopeimmin kehittyneitä yhteiskuntia. Vajaa viisikymmentä vuotta sitten Dubain kalastakakylässä ei ollut edes sähköä, ja nyt maa kylpee valossa myös öiseen aikaan. Öljy vauhditti kehitystä. Öljyn hupeneminen ei silti lannistanut Dubaita, vaan maa päätti kehittyä yhdeksi maailman houkuttelevimmista sijoitus-, kokous- ja matkailukohteista. Autiomaakaupunki, jossa ei oikeasti ollut elämisen mahdollisuuksia, kehittyy vauhdilla keitaaksi, joka vetää puoleensa muitakin kuin janoisia kameleja.

Suomi hyötyy Dubain ihmeestä

Ledit mullistivat kasvuvalotuksen.

Talouskasvu vetää puoleensa sijoittajia ja matkailijoita. Myös Suomi on saanut nauttia maan kasvusta. Toimitamme Dubaihin hissejä, sänkyjä, korkeaa osaamista ja viimeksi kokonaisia kelluvia taloja kymmenien miljoonien eurojen arvosta. Miksi ei myös viherteknologiaa? Yhteiskuntamuotoa voi kritisoida, mutta usko omaan toimintaan on nostanut helmenkalastajakylän houkuttelevuudeltaan maailman ykköskaupunkien joukkoon. Maata vallataan tekosaarien avulla merestä ja makeaa vettä pumpataan pudistettuna merestä puutarhoja vihreyttämään.

Viherteknologialle on kysyntää

Salaattien kysyntä ja tuotanto kasvavat maailmalla. Monikerrosviljelyssä sääilmiöillä ei ole vaikutusta tuotantoon oli se sitten Pohjolassa tai Päiväntasajalla

Meidän suomalaisten olisi hyvä uskoa enemmän omaan osaamiseemme ja tehdä mahdottomasta mahdollista. Viherteknologialla on muun muassa valtavia vientimahdollisuuksia moneen maahan, erityisesti emiraatteihin, joissa vesi ja vihreä ovat hiekan keskellä arvostettuja aarteita. Myös idän suurkaupungit huutavat puhtaan ja vihreän perään saasteongelmiensa keskellä. Esimerkiksi ruukkuvihanneksilla on valtava kysyntä korkean elintason suurkaupungeissa, joissa näiden tuotteiden kysyntä kasvaa vaativien matkailijoiden ja asukkien myötä. Voimakas-hanke kannustaa puutarhainnovaatioita kasvamaan isoiksi!

Hyödynnetään tonttuja

Niin miten on sen meidän markkinoinnin taidon? Ihmettelin Emiraatessa toinen toistaan komeampia joulukuusia, joulupukkeja ja piparitaloja. Siellä jopa osattiin kertoa meille, että Suomi on joulupukin maa. Valtava pettymys oli saapua Helsingin lentokentälle juuri ennen joulua. Siistit virastomaiset harmaat käytävät johdattivat ulos lentokentältä tehokkaasti ilman minkäänlaista suitsutusta joulumaasta tai tontuista. Melkein huusin apua, sillä lähes kaikille turisteille tulo pohjoiseen maahan jäi kylmäksi ja harmaaksi ainakin pukin puuttumisen johdosta.

Thanks Saara!

Viime viikkojen paras Suomi-markkinoija on ollut kiistatta Saara Aalto. Hän on miljoonaisen brittiyleisön edessä mainostanut Suomea enemmän kuin kukaan muu koskaan aikaisemmin. Brittien kiinnostus ja vyöry Suomeen on lisääntynyt ja kasvu jatkuu, kun myönteisestä mielikuvia välitetään. Suomalaiset yleensä yrittävät markkinoida tuotteitaan hyvillä ominaisuuksilla ja designilla, jotka ovat sinällään hyviä argumentteja, mutta lähes kaikki lisäarvoa tuottavat tuotteet ja palvelut myydään kuitenkin mielikuvilla ja -hyvillä niin miehille kuin naisille. Todellisilla tehoilla -esimerkkinä autot ja kosmetiikka- ei ole niin väliä, kun ostaja saadaan oivaltamaan uinuvat tarpeensa ja nauttimaan elämyksestä.

Uskolla ja osaamisella mahdottomasta mahdollista

Viherharrastaminen lisääntyy myös suurkaupungeissa. Suomalaiset ovat edelläkävijöitä.

Suomalaisilla puutarhainnovaatioilla on huippumahdollisuuksia maailmalla, kunhan vain uskomme itseemme, tuotteisiimme ja markkinoimme niitä tunteella ja teholla. Jos elämää hylkivään hiekkaerämaahan saadaan luotua miljoonien asukkaiden himoitsema keidas, voidaan pohjoiseen Suomeemme kehittää vihreä paratiisi vetovoimaisine puutarhapalveluineen ja innovaatioineen, joita himoitaan muualla. Tai sitten ainakin se joulupukin maa….

Blogin kirjoittaja Timo Taulavuori on puutarhaliiton toimitusjohtaja. timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi

Kuvat: Timo Taulavuori.  "Kirjoittajakin kaipaa valoa kuten artikkelikuvan katti. "Led-tekniikka mahdollistaa tehokkaan ja edullisen valohoidon niin kasveille kuin ihmisille."

1 Comments

  1. Taina Eriksson
    17.02.2017 at 11:53 am
    Reply

    Usko omaan tekemiseen on tosiaan kaiken A ja O. Vaatimattomuus lienee myös sukupolviasia ja nuoret sukupolvet osaavat jo olla reilusti ylpeitä osaamisestaan.

Leave a Comment

*