Luomuhevitatuointeja – Luomuhevin markkinointiin vinkkejä maailmalta

Luomuhevitatuointeja – Luomuhevin markkinointiin vinkkejä maailmalta

Luomuhevitatuointeja – Luomuhevin markkinointiin vinkkejä maailmalta

Jyväskylässä helmikuun alussa pidetyssä Luomufoorumissa vähittäiskaupan edustaja kertoi luomuhedelmien- ja vihannesten, tuttavallisemmin luomuhevin myynnin kasvusta. Luomuhevi maistuu suomalaisille ja kaupan hyllyille kaivataan kipeästi lisää kotimaassa tuotettua. Mikä luomuhevissä puhuttelee kuluttajaa? Yleinen kasvisruoan suosio kannattelee myös luomukasviksia, mutta luomun kysynnän suosion takana on varmasti jotain muutakin. Kauppa seuraa kulutustrendejä tarkasti ja tutkimusten mukaan tällä hetkellä kuluttajia puhuttelee hyvinvointi, helppous, kotimaisuus ja paikallisuus, aitous ja luonnollisuus, yksilöllisyys sekä eettisyys, ekologisuus ja vastuullisuus. Luomutuotteet ovat vastaus moniin tämän päivän kulutustrendeihin.

Aikaisemmin kuluttajat ovat olleet kuin labradorinnoutajat eli olleet uskollisia yrityksille: uskoneet mitä yritykset ovat kertoneet ja toimineet kuuliaisesti sen mukaan. Nykyään kuluttajat ovat kriittisiä ja heidän ostokäyttäytymistä on vaikeampi ennustaa. Nykypäivänä kuluttajat voivat sosiaalisen median kautta vaikuttaa brändeihin – niiden rakentaminen ei ole enää yksin yrityksen omissa käsissä. Ostamisen kautta kuluttajat toteuttavat itseään ja ruoka liittyy myös kuluttajan tavoittelemaan terveempään, tasapainoiseen ja pitkään elämään. Ruokavalinnat ovat meille kaikille hyvin henkilökohtaisia ja tunteita herättäviä asioita. Luomuvalinta voi vaikuttaa myös meidän sosiaaliseen statukseen muiden silmissä.

Luomu puhuttaa ja herättää Suomessakin keskustelua puolesta ja vastaan. Luomukasvisten kohdalla keskusteluissa nousee usein torjunta-aineettomuus esille; sillä on helppo perustella luomun lisäarvoa. Luomun valinta on kuluttajan kannanotto kestävämmän ja oikeudenmukaisemman tuotannon puolesta. Monissa muissa Euroopan maissa luomukulutus on arkipäivää ja luomutuotteiden markkinointikin on meitä askeleen edellä.

Suomalaiset vihannestuottajat tekivät helmikuun alussa tutustumismatkan Hollantiin, josta haettiin oppia myös luomuhevin markkinointiin. Hollantilainen luomuhevitukkuri Eosta markkinoi luomuheviä innovatiivisella otteella. Eosta näyttää ja kertoo tarinan tuotteidensa takaa: kuluttajalla on mahdollisuus saada tieto siitä, miten viljelijät toimivat reilumman ja kestävämmän yhteiskunnan puolesta. Yritys viestii, että kuluttajille annetaan mahdollisuus tehdä ostopäätös, joka perustuu luotettavaan tietoon sekä hintaan, joka on reilu niin tuottajalle kuin yhteiskunnalle ja ympäristöllekin. Nature & More -tuotemerkki on luotu juuri tähän tarkoitukseen. Eosta ja YK:n alainen FAO ovat tuottaneet laskentamalleja, joiden avulla kasvistuotannon todelliset kustannukset ja vaikutukset ilmaston, vesistön ja maaperän kannalta voidaan laskea. Laskelmien avulla viestitään, että luomu ei ole liian kallista, mutta tavanomaisesti tuotettu on liian halpaa.

Nature & More -konseptiin kuuluu myös luomuhedelmien ja -vihanneksien luonnollinen merkitseminen (Natural Branding) laserin avulla. Tämän uuden merkitsemistavan taustalla oli halu säästää muovia ja muita pakkausmateriaaleja. Tätä ’pakkausinnovaatiota’, tai voisiko sanoa ’hevitatuointia’, emme olekaan vielä Suomen markkinoilla nähneet.

Artikkelin kirjoittaja Sari Iivonen on Luomuinstituutin johtaja. sari.iivonen@luke.fi

Kuvat: Sari Iivonen

Leave a Comment

*