Menestys on vihreissä yksityiskohdissa

Menestys on vihreissä yksityiskohdissa

Menestys on vihreissä yksityiskohdissa

Kasvien avulla luodaan viihtyvyyttä
Kasveilla voidaan luoda viihtyvyyttä monilla tavoilla.  Samoilla tarvikkeilla voidaan myös liiketoimintaa tehdä monella reseptillä. Ensisilmäyksellä jotkin saman alan yritykset näyttäisivät muistuttavan kovasti toisiaan. Otetaan esimerkiksi kolme yritystä, jotka yhdistävät kasvit design-muotoiluun: Hollantilainen Pikaplant ja suomalaiset Plantui ja Naava. Kaikki kolme yritystä ovat kehittäneet omaa arvolupaustaan ja päätyneet lopulta erilaiseen liiketoimintamalliin.

Estetiikkaa - helppohoitoinen vihreä sisustuselementti laatutietoiselle
 
Pikaplant valmistaa sisustuselementeiksi lasista tölkkiä, jossa on elävä kasvi. Tölkki on ilmatiivis, suljettu kostea kasvuympäristö, jossa vesi ja ilma kiertävät tauotta.  Lasipurkki jäljittelee luonnollista, trooppista ympäristöä. Yritys perustettiin 2014. Tämä pieni start-up –yritys tavoittelee liiketoimintaa, joka voidaan skaalata kansainvälisesti. Se hankki Joukkorahoituksella pääomaa kasvun rahoittamiseksi. Yrityksen tuotteita myydään sen omilla ja jälleenmyyjien verkkosivuilla. Lisäksi tuote on 350 sisustusmyymälän valikoimissa. Alkuvaiheessa yrityksellä oli haasteita löytää taudinkestäviä kasveja, mutta ongelmaan on löytymässä ratkaisu. Pohdintaa aiheutti myös särkyvän tuotteen kuljettaminen ilman liiallisia lämpötilan ja kosteuden vaihdoksia. Kuljetuksen huolellinen ja tehokas järjestäminen on tärkeää, sillä yritys tavoittelee Euroopan laajuista markkina-aluetta. Hollannin lähialueilla yritys vastaa myynnistä itse. Muualla Euroopassa myynnistä vastaa jälleenmyyjä.

Onnistumisen kokemuksia - Jokaisella on oikeus puutarhaan ympäri vuoden 
Varsinais-Suomalainen Plantui perustettiin 2012. Yritys tarjoaa yrttien tai kukkien viljelymahdollisuuden vaikkapa omassa keittiössä. Plantuin kehittämä laite luo automaattisesti kasvin tarvitseman valon ja lämmön. Plantuin ostaja voi nauttia itse kylvämänsä kasvun ja tuoreen sadon ihmeestä. Laitteen lisäksi Plantui myy laajaa valikoimaa yrttien ja kukkien siemeniä. Näin Plantui käyttää hyväkseen samaa tarvikkeiden uusintaostojen liikeideaa kuin Nespresso. Asiakkaaseen saadaan pysyvämpi suhde verrattuna Pikaplantin tölkkiin, jota ei voi uusiokäyttää samaan tarkoitukseen, kun kyllästyy tuotteeseen. Vaikka Plantui on suomalaisten design- ja elektroniikka-alojen osaajien perustama yritys, tuotteiden myynti aloitettiin ensimmäisenä Tanskassa. Näin tehtiin, koska tavoitteena oli vallata Saksan markkinat käyttäen myyntikanavina sisustus- puutarha- ja kukkakauppoja. Myyntikanavia on sen jälkeen muutettu, ja nykyisin Plantuin laitteita myydään myös tavarataloissa Euroopassa ja Aasiassa. Verkkokaupalla on merkittävä rooli tarvikkeiden ja laitteidenkin myynnissä. Myös Plantuin liiketoiminnan laajenemisessa on ollut haasteita. Yritykseen kuitenkin uskotaan, sillä 2017 joukkorahoituskampanjassa löytyi sijoittajia 15 maasta.

Terveellisyyttä - Kasvit hengitysilman parantajina 
Naava Naturvention syntyi Jyväskylässä 2011. Yrityksen asiakaslupaus on parempi sisäilma. Yritys myy automatisoitua ja etähuollettavaa viherseinää palveluna. Asiakkaalle rakennetaan teknisistä elementeistä ja kasveista viherseinä, joka ylläpidetään ja huolletaan kokonaispalveluna niin, että asiakkaan tehtäväksi jää nauttia tuloksesta ja maksaa palvelusta. Naavan perustajilla on vahvaa akateemista osaamista ympäristötieteessä, kauppatieteessä ja kasvuyritysten parissa. Naavan kehittäessä liiketoimintamalliansa heillä oli tiedossa kasvien kyky puhdistaa ilmaa. Samoin näkemys siitä, että Suomesta yksinään ei tule löytymään riittävää asiakaspohjaa vaan markkinat tulevat olemaan siellä, missä on paljon ihmisiä, ja missä kärsitään huonosta ilmasta. Naavan kasvua on rahoitettu joukkorahoituksen ja sijoittajien avulla. Vahva kasvu on onnistunut Ruotsiin markkinoilla, jota yritys kuitenkin pitää harjoitusmarkkinanaan. Se on perustanut New Yorkiin uuden toimipisteen, mutta  sen sijaan Venäjältä on ollut hankalampaa löytää kaupallista menestystä. Esteettiset tekijät ovat myös Naavalle tärkeitä; viherseinän pitää virkistää asiakasyrityksessä kävijöiden silmää ja mieltä. Naavan tuottama lisäarvo kertyy asiakasyritykselle asiakasyrityksen henkilöstön hyvinvoinnin ja sen toimitiloissa käyvien asiakkaiden viihtyvyyden kautta.

Kolme erilaista tapaa tehdä bisnestä 
Kaikki edellä esitellyt yritykset ovat melko nuoria, vastaavat ihmisen kauneuden kaipuuseen, perustuvat vahvaan osaamiseen eri aloilta, toimivat kansainvälisesti ja hyödyntävät kasveja liiketoiminnassaan. Kuitenkin yritysten tapa ansaita on hyvin erilainen. Pikaplant myy valmista tuotetta, Plantui laitteen lisäksi tarvikkeita ja Naava laitteita sisältäen palvelun. Yritysten tuotteet on suunnattu erilaisille asiakkaille: Pikaplantin tölkit on suunnattu erityisesti maksukykyisille design-tuotteita arvostaville kuluttajille, Plantuin asiakassegmentti on siirtynyt myyntikanavan muuttumisen myötä keskiluokkaisempiin kuluttajiin, jotka haluavat kauneuden lisäksi kokeilla omaa viljelyosaamistaan ja arvostavat myös kasvattamaansa satoa. Naavan asiakkaat ovat yrityksiä, jotka tiedostavat työntekijöiden hyvinvoinnin merkityksen työn tuottavuuteen tai asiakkaiden viihtyvyyteen.  Yritykset ovat valinneet jakelukanavansa niin, että tavoittavat haluamansa asiakkaat. Asiakassegmentti vaikuttaa myös tuotteen hinnoitteluun. Koska kyse on elämän pienistä nautinnoista, on ylellisyys ja positiivinen kokemus tärkeämpää kuin halpa hinta. Yritykselle taas viherseinän toimivuus ja palvelu on investointihintaa merkittävämpää.

Lopuksi: Tärkeintä liiketoiminnan palapelissä on, että palikat sopivat toisiinsa.

Artikkelin kirjoittaja: professori Harry Bouwman Delftin yliopisto, Hollanti. Käännös Hilkka Halla.

Artikkelikuva: Naavan viherseinä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lupa Vuolle;  https://www.naava.io/fi/medialle

Leave a Comment

*